Bærekraftig velferd krever hardere prioriteringer

Kostnadene og inntektene i velferdsstaten henger ikke sammen. Henrik Asheim, leder av Høyres programkomité, mener vi må prioritere hardere og være mer innovative for å sikre en bærekraftig fremtid.

Høyres nestleder og leder av programkomiteen, Henrik Asheim.
Henrik Asheim leder Høyres programkomité. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Det haster for velferdsstaten

– Om vi ikke tar grep nå, vil vi ikke klare å opprettholde en velferdsstat som er like god som den vi har i dag. Skal vi ha gode velferdstjenester i fremtiden må det prioriteres hardere, flere må jobbe og vi må jobbe smartere, sier Henrik Asheim. Han leder Høyres programkomité for stortingsprogrammet for 2025 til 2029.

Utfordringene har vært kjent og debattert i lang tid, men Asheim mener det nå haster å finne løsninger:

– Vi må med dette programmet gi svar på hvordan vi skal sikre at samfunnet vårt er i stand til å ha et minst like godt velferdstilbud i de tiårene som kommer, som det vi har i dag. Fortsetter vi som nå, går ikke regnestykket opp, sier han.

Blant annet viser Asheim til at offentlige utgifter nå utgjør over 62 prosent av vårt brutto nasjonalprodukt. Dette er langt over andre sammenlignbare land.

– Jeg tror det handler mer om at vi har hatt, og har, mye penger og da er det lett å smøre budsjettene med den ene nye velferdsreformen etter den andre, og kanskje ikke være så opptatt av å få mer ut av de pengene vi bruker.

Høyres partiprogram skal finne fremtidens løsninger

Han mener mye av løsningen ligger i å få flere i jobb, gjøre det lettere å starte og drive lønnsomme bedrifter, og at pengene brukes effektivt i det offentlige.

– Dette er utfordringer vi alle kjenner til. Vårt programarbeid må finne ut hvilke politiske løsninger som må til for å nå disse målene, sier Henrik Asheim.

Asheim peker på at det forventes nedgang i inntekter fremover samtidig som utgiftene øker, særlig til forsvar, grønn omstilling, helse og aldring. Tall fra SSB viser at mens det var 3,5 yrkesaktive per pensjonist i 2018, vil det i 2040 være kun 2,2 yrkesaktive per pensjonist. I løpet av det neste tiåret vil antall yrkesaktive trolig falle for første gang i moderne tid.

– Samtidig som flere kommer til å trenge omsorgstjenester fra velferdsstaten, blir vi færre som er i jobb og færre som bidrar med inntekter til velferdsstaten. Da trenger vi å tenke nytt.

Asheim inviterer alle til å gi innspill, og til å melde seg på og delta i diskusjonene:

– Høyre er Norges viktigste politiske verksted. Vi skal finne svarene på de utfordringene folk opplever i sin hverdag, og som vi kan gjennomføre hvis vi får tillit til å igjen styre landet i 2025, avslutter han.

Her kan du lese første diskusjonsnotat om temaet «Utfordringer for Norge» fra Høyres programkomité:

Du kan sende dine innspill på forslag.hoyre.no.